Większość ludzi nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez użycia samochodów. Aby mogły długo nam służyć, niezbędne jest dbanie o nie i ich serwisowanie. Jedna z ważniejszych części silnika jest wał korbowy, dzięki któremu ruch tłoków zamienia się w tak zwany ruch obrotowy, który przekazywany jest na koła pojazdu. Aby pracował on prawidłowo, konieczne jest zapewnienie silnikowi odpowiedniego smarowania. Z czym to się wiąże? Jak naprawić taki wał korbowy? Dowiedz się więcej, czytając dalej.

Mała, ale ważna część silnika!

Wał korbowy jako mały element silnika poddawany jest ekstremalnie dużym obciążeniom, dlatego wykonywany jest z trwałych materiałów. Dzięki temu wał może pracować cały czas i nie jest łatwo, aby uległ awarii sam z siebie. Jego prawidłową pracę zazwyczaj zapewnia odpowiednie smarowanie, czyli regularnie sprawdzanie stanu oleju w silniku i w razie zaistniałej potrzeby uzupełnienie go. Pomimo to bywa, że wał korbowy ulega usterce. Co ją powoduje? Bezpośrednią przyczyną może być, tak zwane spalanie stukowe. Zazwyczaj w nowych samochodach występują czujniki ostrzegające przed tym, ze w silniku dochodzi do spalania stukowego, jednak czasami czujniki te potrafią zawieść.

Naprawa wałów korbowych- z czym się wiąże?

Przeważnie siła doprowadzająca do pęknięcia wału korbowego niszczy cały silnik, do tego stopnia, że nie można go uratować. Konieczna jest często wymiana całego silnika. Jednak alternatywą na kupno nowego silnika jest jego regeneracja. W jej skład wchodzi właśnie regeneracja wału karbowego. Naprawa wałów korbowych wiąże się z ich wyważeniem oraz z wyrównaniem mas tłoków korbowych, oraz wyważeniem koła zamachowego. Dzięki prawidłowo przeprowadzonej naprawie wałów zmienią się drgania silnika, co również wydłuży jego żywotność. Ściślej mówiąc, naprawa tej części silnika polega na ich napawaniu, szlifowaniu, polerowaniu oraz wyważaniu. Często szlifuje się je do 1 500 mm długości. Następnie ich czopy poddawane są polerowaniu, dzięki czemu zyskają gładką powierzchnię zgodnie z wymogami danego producenta. Polerowanie czopów sprawia, że lepiej współpracują z panewkami, dzięki czemu opór wału będzie mniejszy, co w rezultacie wydłuża żywotność naszego silnika.