Umieszczona jest pomiędzy głowicą a kadłubem silnika i zapewnia szczelne przewodzenie oleju i płynów chłodniczych. Przepalona, pęknięta czy zniszczona uszczelka staje się przyczyną kosztownych awarii silnika.

Przyczyny usterki uszczelki pod głowicą

Uszczelka pod głowicą nie jest częścią eksploatacyjną, a jej awarie zdarzają się niezwykle często. Przepalenie czy pęknięcie jest jednym z gorszych problemów, ponieważ wymiana elementu wiąże się z niemałymi kosztami, od 300 do 3000 zł, łącznie z robocizną. Uszkodzenie uszczelki pod głowicą może nastąpić z kilku przyczyn. Powodem zużycia jest awaria termostatu. Kolejnym jest nieprawidłowo działający układ chłodzenia. Z biegiem czasu, węże (w których płynie płyn chłodniczy) ulegają parceniu, tracąc szczelność. Uszkodzenie następuje również, z braku lub niedostatecznej ilości płynu chłodniczego, pomimo szczelnego układu chłodzenia. Przyczyną jest też dynamiczna jazda, powodująca nagły wzrost temperatury i ciśnienia czy nieodpowiedzialne tuningowanie jednostki. Zakup uszczelki jest możliwy przez internet w Motospec2014 DKM Damian Jaksender.

Objawy usterki uszczelki pod głowicą

Jednym z objawów jest nierówna praca silnika w momencie, gdy jest zimny. Po odkręceniu korka wlewu oleju widoczne są ślady brązowej mazi lub skroplonej wody. Maź nazywana szlamem, nie jest biała, temperatura powietrza niska, po przejechaniu krótkiej trasy, trzeba sprawdzić uszczelkę. Kolejnym objawem jest chmura dymu z rury wydechowej. Choć przyczyn może być więcej, to przyjmuje się, że ten niewielki element uległ uszkodzeniu. Złym objawem jest również olej na filtrze paliwa, daje pewność, że uszczelka jest do wymiany. Kiedy, jeśli uszkodzona, zauważalne są pęcherzyki powietrza w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego. Następuje wówczas przegrzanie silnika i wyciek płynu chłodzącego. Niepokojącymi objawami są również: problemy z rozruchem silnika; niestabilna praca jednostki, zapach rozgrzanego oleju i spalin. Jeśli podejrzewamy, że może być problem, jak najszybciej udajmy się do mechanika.