Świece zapłonowe to niewielka część układu zapłonowego, a ich poprawne działanie decyduje o sprawności pojazdu. W silnikach benzynowych odpowiadają za powstawanie iskry niezbędnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Świece zapłonowe pracują w komorze spalania, w skrajnie niekorzystnych warunkach, dlatego się zużywają, powodując przerwy w pracy silnika. Jak sprawdzić świece zapłonowe i dokonać ich wymiany?

Objawy zużycia świec zapłonowych

Stan świec należy kontrolować podczas corocznych przeglądów. Wszelkie uszkodzenia mechaniczne, zaolejenie lub spopielenie są sygnałem, że należy je wymienić. Problemy ze świecami dają także inne, charakterystyczne objawy. Utrudniony zapłon, zaburzona i nieregularna praca silnika oraz zwiększone zużycie paliwa są bezsprzecznym znakiem ich zużycia. Większość producentów zaleca, aby wymieniać świece co około 30 tys. km i warto się do tego stosować. Przed ich wymianą należy je dokładnie dopasować pod kątem kształtów, wymiarów, a także specyfikacji cieplnej. W przeciwnym razie pojawi się nieprawidłowa praca silnika i ograniczenie jego mocy maksymalnej.

Jak sprawdzić i wymienić świece zapłonowe?

Świece zapłonowe należy wymieniać na zimnym silniku i przy wyłączonym zapłonie. Po ich wykręceniu warto je dokładnie obejrzeć, zwracając uwagę na wygląd. Przede wszystkim powinny być suche i w jasnym kolorze. Istotna jest także szczelina między elektrodą środkową a masową – zbyt duża przerwa świadczy o za długiej eksploatacji i może utrudniać przeskok iskry. Przy wymianie świec zapłonowych trzeba pamiętać jeszcze o skontrolowaniu stanu kabli wysokiego napięcia. Po wymontowaniu wszystkich świec można sprawdzić ich działanie, nakładając fajkę na konkretną świecę, a następnie kręcąc paskiem klinowym. Po pełnym obrocie wału korbowego na świecy powinna pojawić się iskra. Gwint nowych świec trzeba pokryć oleju silnikowego, a następnie wkręcić – najpierw ręcznie, potem korzystając z klucza. Należy wymieniać od razu cały komplet.